Podnikatelské superstar v Point One ČZU
První třetina roku 2023 byla v Point One nabytá hvězdnými podnikatelskými jmény. Nejprve do naší základny na koleji F dorazil CEO a zakladatel Footshopu Peter Hajduček, aby se s námi podělil o jeho turbulentní zážitky z postcovidových let. Poté nás navštívil veleúspěšný podnikatel a investor do startupů Martin Rozhoň, se kterým jsme mluvili nejenom o investování a budování firem, ale i o jeho nové misi v rámci sbližování podnikání a spirituality. V minulém roce nás navštívil např. CEO a zakladatel stavebnin DEK Vít Kutnar, jehož firma dosáhla v roce 2021 zisku téměř 3,5 miliardy Kč, nebo vinař a ředitel J&T Leasing Vlastimil Nešetřil, který v minulosti více než 11 let celou banku J&T vedl.
Peter Hajduček – Footshop story
Poslední únorový den nás svou návštěvou poctil zakladatel a CEO internetového obchodu Footshop (FS), specializovaného na prodej tenisek a nyní také na street a lifestyle módu, Peter Hajduček. Peter založil Footshop v roce 2012 jako výsledek své bakalářské práce a postupně k prodejům svých skateboardových tenisek přidal také volnočasovou obuv, street wear a distribuci světových značek jako Nike, Adidas, Asics nebo Puma.
Postupem času získal exkluzivní přistup k limitovaným edicím teniskových výše zmíněných obrů i dalších více než 50 značek, což vedlo v roce 2018 až k vytvoření vlastní kolekce vysoce limitované edice tenisky. Již od začátku se Footshop profiloval jako trend-setter teniskové a lifestyle módy v Česku, pořádá vlastní koncerty, výstavy nebo workshopy ve spolupráci s předními retailovými prodejci a subkulturními značkami a je aktivní i na poli dalších limitovaných výrobků, od lega po exkluzivní módní kolekce.
Footshop postupně otevřel 5 kamenných poboček ve 4 státech, kromě 2 v Česku také v Bratislavě, Budapešti a Bukurešti. V roce 2021 koupil svého největšího konkurenta na česko-slovenském trhu Queens a jeho eshop ve 13 jazykových mutací obsluhuje 15 evropských států. Na konci roku 2021 však přišla nečekaně velká krize, o jejímž průběhu a šťastném konci nám Peter povídal především.
Krize
Když ve 4. kvartálu 2021 začaly najednou prudce padat prodeje a lidé začali šetřit, FS docházela cashflow, nejvyšší management včetně nového CEO rezignovali a všechny predikce na příští rok musely být změněny, byly to pro Petera krušné časy. Jeho manželka zrovna čekala jejich první dítě, současně se měli stěhovat, ale Peter se musel vrátit znovu do pozice výkonného ředitele a začít dělat krizové řízení.
Válka na Ukrajině tomu moc nepomohla, Footshop musel ještě před ní propustit 80 lidí z 220, zavřít 3 kamenné pobočky z 5 a zrušit dopředu nasmlouvané zásoby o 20 %. Navíc přestal plnit podmínky bankovních úvěrů a to vše v době, kdy měl Peter na sobě směnku na 80 milionů Kč.
Jak z toho všeho ven?
Nastaly škrty v nabídce sortimentu, místo nových větších kanceláří se nastěhovali do menších, procházeli tisíce výdajů společnosti položku po položce a škrtali a šetřili, kde se dalo. Peter musel prodat svůj byt a peníze dát zpátky do firmy. Také přesvědčil stávajícího investora společnost Enern, která jim poslala dodatečných 40 milionů, aby bylo na výplaty. Pomohl mu i jeho blízký přítel Tomáš Čupr, majitel e-shopu Rohlik.cz, který mu poskytl finanční injekci na základě 2 esemesek.
Na jaře 2022 už byl Footshop opět stabilní a vše se začalo v dobré obracet. Nakonec v roce 2022 společnost udělala obrat více než 1 miliardu Kč a dostala se do zisku. Prodala 261 tisíc párů tenisek a překonala 1,5 milionu sledujících fanoušků na sociálních sítích. Od krachu FS však dělila jen nezlomná vůle jejího zakladatele a zvládnuté krizové řízení, které si však vyžádalo svou daň.
Závěr a poučení
Peter nám v Point One ČZU svou upřímnou zpovědí nevyprávěl jen o vzestupech a pádech své společnosti a o její historii, ale dotkl se více témat. Bavili jsme se o zdrojích růstu společností a rozdílných strategií expanze, o tom, jak FS využívá influencery, jak je možné originálně využít výročí a oslavy firem k získání dodatečné hodnoty nebo jaké byly jeho lessons learned v roce 2022.
Peter nám také poodhalil něco ze svého soukromí, třeba to, že přemýšlí, co jste za člověka podle tenisek, které nosíte, že na schůzku se svými obchodními partnery má vždy na sobě jejich aktuální model bot a že ve skříni má tenisek větší desítky kusů, které často obměňuje.
To nejdůležitější, co jsme si z povídání odnesli, je, že lidé a firmy mají hodně často větší problémy, než o kterých se vám může vůbec zdát. Že se nesmíme nikdy, hlavně při podnikání, vzdávat a musíme i v nejtěžších chvílí věřit a makat dál, protože na všechny obtíže se dají vždy najít ta pravá řešení.
Autor: Petr Kopeček